Vahvan henkilöbrändin rakentaminen

#asiantuntijabrändi #brändi #brändinkasvattaminen #brändinrakentaminen #brändäys #henkilöbrändi Feb 08, 2023
Henkilöbrändi / asianuntijabrändi

Visuaalinen ilme ja logo ovat asioita, jotka monelle tulee mieleen sanasta brändi. Entä mitkä ovat ne asiat, jotka tulevat mieleen sanasta henkilöbrändi?

Onko se henkilön persoonaan tai ajatusjohtajuuteen liittyvä asia? Jotain, mistä henkilö tunnetaan. Jotain, mitä hänestä puhutaan?

Vahvan henkilöbrändin rakentaminen palvelee läpi elämän ja työuran. Oikealla tavalla rajattu ja kohdennettu brändi saa sinut erottumaan muista ja tuo sinulle myyntiä ja kauppaa, ties mitä muita mahdollisuuksia.

Brändin rakentaminen kannattaa aloittaa tutkimalla mitä kohderyhmäsi oikeasti haluaa ja mikä heitä kiinnostaa. Ei kannata olettaa, että tiedät mitä kohderyhmäsi haluaa, se voi poiketa hyvinkin siitä mitä oletat, sillä heillä ei ole samaa tietotaitoa kuin sinulla. Työ kannattaakin aloittaa sillä, että määrittelet ydinkohderyhmäsi mahdollisimman tarkasti ja mietit millaisia oston esteitä heillä saattaa olla.

Sinun kannattaa myös tutkailla mitä kilpailijasi puuhaavat. Tutkaile mitä asioita he tekevät hyvin ja mitä huonosti, mitä sinä voisit oppia tai tehdä toisin?

Kun tiedät keitä varten lähdet brändiäsi luomaan ja ketkä ovat kilpailijoitasi, voit alkaa miettimään tarkemmin brändisi olemassaolon syytä eli miksi teet asioita, mitkä ovat tavoitteitasi, joihin brändisi avulla pyrit.

Kuten koko elämäsi, myös brändisi tulisi pohjautua arvoihisi. Kun teet arvojesi mukaisia valintoja ja toimia, tulee elämästäsi sellaista kuin haluat. Arvojesi mukainen brändi vie sinua kohti sitä mitä tavoittelet.

Suosittelen siis aina pohtimaan omia arvojaan, sillä ne ovat elämässä sekä työelämässä kaiken pohja ja perusta. Valintojesi ja toimintasi tulisi pohjautua omiin arvoihisi, jotta voit elää omannäköistä elämää etkä kuormitu arvojen vastaisesta toiminnasta.

Sinun tulisi myös miettiä miten näyt ulospäin. Millainen on brändin mukainen ilmeesi ja millaisia mielikuvia se herättää. Mitä haluat, että sinusta puhutaan?

Kun olet kirkastanut itsellesi yllä mainitut asiat, pystyt suunnittelemaan ja ohjaamaan toimintaasi ja brändiäsi kohti tavoitteita. Pitkällä tähtäimellä ajateltuna, brändisi visuaalinen ilme tulisi olla ajan saatossa tunnistettava, jotta ihmiset hoksaavat heti ensisilmäyksellä kyseessä olevan juuri sinun brändisi.

Brändi on kokonaisuus, joka koostuu kaikesta tekemisestäsi eikä sitä rakenneta yhdessä yössä vaan se on pitkäjänteisen työn tulosta. Brändisi ei tarvitse olla täysin kiveen hakattu, vaan se voi muuttua ja kasvaa sitä mukaan kuin sinä kasvat.

Ole rohkea, ole sinä!

LIITY SISÄPIIRIINI!

Saat noin 2 kertaa kuukaudessa sähköpostiisi motivaatiota, inspiraatiota sekä vinkkejä ajankohtaisista aiheista. Puhumattakaan eväistä kohti unelmaasi! Sisäpiiriläiset saavat myös bonuksia vuoden mittaan.

Liity Sisäpiiriini!